søndag 10. juni 2012

Store drømmer

Jeg innrømmer så gjerne at jeg har et ordentlig produksjonsbehov, både når det gjelder håndarbeid og baking/matlaging. Lenge har jeg drømt om å produsere noe ute også - rett og slett dyrke frukt og grønt og nyte å høste det inn. Vi har både epletre og ripsbuske som jeg setter stor pris på, men det er liksom ikke nok... Jeg har ønsket meg et drivhus, men vi har så liten plass i hagen, at vi ikke helt har klart å se hvor vi skulle plassert det hen. Da jeg kom over en drivbenk i akkurat passe størrelse på Plantasjen, var jeg ikke sen med å begynne å legge planer - og nå i helga har planene blitt satt ut i live. Jeg har luket (les: gravd frem) et slags blomsterbed som ikke har huset mer enn ugress, og så smått begynt å gjøre det om til en liten kjøkkenhave. Drivbenken fra Plantasjen er på plass, og det samme er en bitteliten rabarbraplante (som forhåpentligvis skal vokse seg stor og sterk). I tillegg har vi investert i to blåbærbusker, og DE er jeg spente på om vi får noe ut av!
"Kjøkkenhagen"
















Jeg har aldri prøvd å dyrke grønnsaker før, så det er ikke til å legge skjul på at jeg er spent på om det dukker opp noen grønne spirer etterhvert... Foruten den grønne tomatplanten (som er kjøpt på Plantasjen), har jeg sådd agurk, reddik, to salatsorter, basilikum, paprika og chili.
Rimelig "dødt" så langt... 
















Blåbærbuskene står ved siden av drivbenken. Det er utrolig mange "knupper" på begge buskene, så det blir spennende å se om det dukker opp noen blå bær etterhvert...
Kan hvite knupper bli blå bær??
















Nå gjenstår det bare å se hva som blir resultatet av denne plantingen. Klarer jeg å vanne mye nok/lite nok/akkurat passe? Og kommer rabarbraen til å bli stor og sterk? Det blir spennende å se utover sommeren!

3 kommentarer:

  1. Så spennende! Det må være gøy å dyrke fram selv. En liten kjøkkenhage skulle jeg veldig gjerne hatt selv.

    Kjekt du ville være med i giveawayen min
    Ønsker deg en fin uke
    Klem Tonje

    SvarSlett
  2. Oi, så morsomt. En sånn en burde jeg også skaffe meg.

    Takk for hyggelig hilsen inne hos meg. Kjøkkenhage er gøy!

    SvarSlett
  3. Det var en kjekk driv hus sak ... Der får man ordnet det som trengs til en normal stor hage :-) skulle også hatt en slik...
    Her spirer duft ertene ... Venter på at de skal begynne å klatre :-)

    så god du er til å stikke! Herlig med alpakka !

    Fin dag til deg !

    SvarSlett