fredag 27. april 2012

Matmuffins

Jeg er uhelbredelig glad i å bake, og lar meg lett rive med av bilder av flotte kaker, kjeks og muffins her inne i bloggverden, men jeg har etterhvert innsett at jeg ikke kan bake kaker, kjeks og muffins hver eneste uke - det må jo spises også. (altså, akkurat det å spise er ikke noe problem, men hvis det ender opp med for små bukser kan det fort bli et problem... fnis...). Jeg baker både brød og knekkebrød på fast basis, men så var det dette med å prøve ut nye ting da... Jeg er veldig facinert av muffins i alle mulige retninger og former, og sist helg bestemte jeg meg for å prøve ut matmuffins. Jeg surfet nettet litt for gode oppskrifter, og endte opp med denne:

- 4 dl. grovt mel (jeg brukte grov sammalt hvete, blandet med havrekli)
- 4 dl. hvetemel
- 100 g smeltet og avkjølt smør
- 4,5 dl. melk
- 2 ts. bakepulver
- 2 finhakkede vårløker
- 1 boks skinke, i biter
- 1 finhakket paprika
- 2 dl. revet ost

Bland sammen røren (man kan selvsagt variere fyllet; jeg tror fetaost, oliven og soltørkede tomater blir mitt neste prosjekt), fyll i muffinsbrett. Stekes på 250 grader i ca. 15 minutter.
Resultatet ble meget oppløftende - og ikke minst velsmakende!


Perfekt som et lite mellommåltid eller tilbehør til f.eks. salat. Velbekomme!

1 kommentar:

  1. Jeg er også en av de som lett lar seg rive med,
    jeg har etterhvert lært at det smarteste er å dele oppskriften på to eller kanskje fire, så blir det ikke så mye - for jeg har heller ikke noe problem med å spise det jeg lager, problemene kommer (som du også sier) etterpå;)

    Disse så utrolig gode ut, og hvis de holder seg noen dager så er de sikkert super til matboksen også. Jeg takker for oppskriften - disse skal jeg prøve.

    Håper du har en fin lørdag,
    klem:)

    SvarSlett