mandag 8. mars 2010

Listeoppdatering

I den hektiske eksamenstiden i januar lagde jeg meg en liste over prosjekter jeg ville starte på så fort eksamen var ferdig. Nå har jeg vært ferdig utdannet i godt over en månede, og selv om det har vært travelt med både jobb, bil og leilighet har jeg rukket å produsere litt innimellom. Her kommer en oppdatering på prosjektlisten.

1. Vamsevottene, som var bestilt av en kamerat er ferdige. Sånn ble de:


















De er overlevert til sin nye eier, og han var (heldigvis) fornøyd.

2. Det andre prosjektet var denne fantastisk fine vinkelstrikkede jakken fra Garnstudio


















Jeg gikk i gang med denne med godt mot, men nå har jeg møtt på en liten hindring som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal løse. Utolig irriterende! Målet mitt er å tanke meg opp med tålmodighet og ta tak i det i løpet av neste helg. vanskelig kan det vel heller ikke være?? Her er hverfall fremdriften så langt; baksykket og de to nederse sidesykkene:














Jeg elsker fortsatt fargene i det her nydelige garnet. Bare se:












¨


3. Prosjekt nummer tre var Mariusgenseren, og det gikk ikke mange dagene fra jeg skrev listen til jeg stod med en fiks ferdig Mariusgenser i hånda. Riktignok var det ikke min fortjeneste; genseren kom i posten fra Bodø; 25 årsgave fra tante.


















Jeg elsker den, og er egentlig litt glad for at jeg slapp å strikke den sjøl...

4. Det neste prosjektet på listen var et pledd i oldemorsruter til meg selv. Jeg brukte mye tid på å gruble på fargekombinasjoner til pleddet og her viste jeg frem garn fra Europris som jeg til slutt hadde bestemt meg for. Etter å ha heklet noen ruter fant jeg ut at jeg slett ikke var fornøyd med fargevalget. I stedet fant jeg Østlandsgarnet på Nille.














Her var nemlig lillafargen som jeg i utangpunktet hadde sett for meg. Kombinert med brunt, hvitt og beige blir det ikke det mest fargesprakende teppet,men jeg er veldig fornøyd med kombinasjonen. Dessuten passer det helt perfekt inn i fargene i den nye leiligheten :)
Jeg har ikke rukket å hekle mange lappene, men jeg skal ta et skippertak nå etterhvert.


















Jeg har bestemt meg for å hekle rutene sammen på en litt anderledes måte. Jeg har tidligere fortalt om hvordan jeg lar meg inspirere av både den ene og den andre her i bloggland, og sammenheklingen av teppet er inspirert av Attic 24. Det aktuelle teppet kan dere se her. Jeg er veldig spent på hvordan det blir til slutt. Nille har en tendens til å gå tom for garn, og ikke få inn den riktige fargen igjen, så jeg har kjøpt inn utrolig mye garn. Blir spennende å se hvor enormt tepet blir...

5. Prosjekt nummer 5 er det blå babyteppet fra Garnstudio.


















Dette har jeg ikke engang begynt på. Kanskje blir det sommerprosjektet?

6. Patriotprosjektet Elverumsvotten har jeg heller ikke begynt på.











Nå er det vår i lufta, og votteproduksjon frister ikke nevneverdig,  så jeg ser ikke for meg at det blir noen Elverumsvotter her i gården før vi er på andre sida av sommerferien.

7. Det rundheklede gulvteppet jeg ble inspirert til å lage av Westmose kunne jeg nesten ikke vente med å begynne på. Da garnet som opprinnelig skulle bli til oldemorsruter ble forkastet, fant jeg ut at det kanskje kunne duge til et rundheklet teppe i stedet - og gjett om det kunne! Jeg hadde det så utrolig morsomt mens jeg holdt på med teppet. Det var utrolig lett (Westmoses DIY ligger her), det gikk fort fremover og jeg synes det ble skikkelig stilig.















Planen var å bruke det som teppe på gulvet på badet her i den nye leiligheten, og hente opp den mørkerosa fargen og bruke den på gjesthåndklær og dusjforheng, men så viste det seg at det er så mye blått i flisene på badet at det ble vanskelig... Så akkurat nå ligger teppet i en pose i skapet. Det kan være jeg skal hekle det litt større. Jeg håper hvertfall jeg kan bruke det til noe etterhvert...

Det er tross alt nesten to måneder siden jeg lagde denne listen, så det ville jo vært rart om det ikke hadde kommet opp noen fler prosjekter. Jeg blir inspirert nesten hver enest dag, og noe av det jeg ser føres opp på listen. Men det kan jeg fortelle om en annen gang. Nå er det på tide å krype til køys så jeg kan yte max på jobb i morgen.
God natt og fortsatt god uke til dere alle sammen!

4 kommentarer:

  1. Du er jo kommet godt i gang med prosjektene dine :). Når man har skaffet seg garn og pinner som passer er det tøffeste steget tatt, er min erfaring.

    Jeg fikk skikkelig lyst til å hekle et sånt rundt teppe - til badet kanskje? Hva for slags garn har du brukt? Bomull?ull?merke?tykkelse?

    SvarSlett
  2. Jeg er nok litt motsatt av deg; er fryktelig flink til å kjøpe inn til mange prosjekter, men ikke helt klare å ta meg sammen til å sette i gang... ;-)
    Teppet anbefales virkelig! Jeg syns det var skikkelig arti å jobbe med. Jeg har brukt Tuva bomullsgarn fra Europris. Brukte dobbelt garn. Er litt usikker på nålen, men mener jeg brukte 7. Lykke til! :) (og vis frem resultatet da:))

    SvarSlett
  3. Dobbekt garn ja, den er grei! Jeg har notert den på min usynlige prosjektliste i hodet mitt ;) Skal legge ut når (eller sjak man si hvis) jeg har fullført :)

    SvarSlett
  4. PUH! Du skjønner at du slår pusten ut av oss vanlig dødelige med denne enorme produktiviteten din? Bra jobba :) Og mange fine ting! Jeg ser at du ikke har strikka Marius'en selv, men AKK så fin den var anyways. En slik en vil jeg også ha! Jeg har prøvd å mase på mamma, men hun endte opp med å strikke en til sønnen min i stedet. Litt mindre jobb, jeg klandrer henne egentlig ikke... :D
    Ha en strålende og produktiv uke, så gleder jeg meg til å se flere prosjekter!

    SvarSlett