torsdag 21. januar 2010

Planer, planer og planer

Det er rart hvordan planene og ønskene om alt man vil lage bare hoper seg opp. - og det har ikke blitt bedre etter jeg entret bloggverdnen. Her blir jeg jo inspirert hver eneste dag, og listen over prosjekter jeg har lyst til å gå i gang med blir bare lengre og lengre. Akkurat i disse bachelor-inspurt-tider blir det minimalt med tid til kreativitet, men jeg har lagd en liten liste over alt jeg skal i gang med så fort jeg er ferdig med eksamen.

1. Det første jeg skal er å strikke et par bestillingsvotter; vamsevotter i Raumagarn. De er så enkle å strikke, og jeg syns de er både fine og praktiske til alt slags bruk.













Sammen med disse, som jeg strikket i høst, strikket jeg også pulsvarmere, calorimetry og sokker i matchende farger. Skal nok vise det frem så fort jeg husker å få tatt bilder av de...
Bestillingsvottene skal være marineblå med hvit pynt på brettekanten. Så det så...

2. Det andre prosjektet jeg har lyst til å gå i gang med er denne fantastiske fine jakken i Fabelgarn.

















Er ikke fargene bare utrolig fine? Den strikkes i mange små stykker, og monteres til slutt (såkalt vinkelstrikk). Oppskriften kan ses her.

3. For noen år siden begynte jeg å stikke meg en Mariusgenser.
















Bildet er lånt fra Husflidens hjemmeside.
Jeg strikket ferdig bolen, og kom meg aldri lenger... Nå har jeg funnet ut at den uansett blir alt for stor, så prosjekt nummer tre blir å rekke opp hele (sukk...) og begynne på nytt - i mindre størrelse.

4. Med ferdig jakke og ullgenser, må neste prosjekt bli et deilig pledd til meg selv. Det skal hekles i oldemorsruter, men så mye mer enn det vet jeg ikke enda. Grubler veldig på hvilke fargekombinasjoner jeg kunne tenke meg. Noen forslag? Har sett ett i rosa, lilla, brunt og hvitt som var ganske fint, men syns det er vanskelig å bestemme meg.

5. Hvis jeg ikke blir lei av å hekle oldemorsruter, vil jeg fortsette på teppefonten. Det femte prosjektet er nemlig et blått babyteppe i Drops Alpaca. Heklet dette i høst, og nå vil jeg hekle et i blått også. Jeg brukte denne oppskriften med en del egne endringer.


















6. Det sjette prosjektet er et ekte patriotprosjekt - Elverumsvotten. Mønstret stammer fra Elverum, som jo er mitt hjemsted, og har en litt spesiell historie fordi det forsvant da tyskerne bombet Elverum under 2. verdenskrig. Historien om mønstret kan leses her, og det er også fra denne siden jeg har lånt bildet. Også her ser jeg for meg at jeg kan få problemer med å velge farge...











7. Syvende og siste prosjekt på lista på nåværende tidspunkt er et rundheklet gulvteppe. Det er Westmose som har inspirert meg og jeg er helt vill (som man sier på dansk...) med ideen. Jeg synes teppet blir skikkelig stilig, og vil definitivt ha et sånt et selv!

Jeg har en liten mistanke om at det ikke går så mange dagene før listen har vokst seg lengre. Men enn så lenge er dette mine neste prosjekter. Jeg skal nok rekke å begynne på alle innen 2010 er over, men hvor mange som blir ferdige er en helt annen sak...

2 kommentarer:

  1. Hej Kaja - ja hold da op din liste er lang men det er godt nok også nogle smukke valg :-) Gad så godt, at jeg kunne strikke varme trøjer til mig selv eller veste til børnene eller sokker eller....ja jeg kunne også hurtigt få en meget lang liste. Hvor herligt vi kan inspirerer hinanden og jeg vil følge dig og se om de færdige resultater :-) Kh. Mette

    SvarSlett
  2. Hei Mette. Så hyggelig at du vil følge med - det blir jeg veldig glad for :) Ja, det blir spennende å se hvordan det går med alle disse prosjektene. Jeg gleder meg hvertfall til å gå i gang - og jeg har en mistanke om at det rundheklede teppet vil snike seg litt lenger opp på listen...
    Jeg holder fortsatt på med luen som jeg skrev om i forgje innlegg, men så snart jeg har overstått bacheloreksamen på tirsdag skal nye prosjekter settes i gang! :)

    SvarSlett