fredag 15. januar 2010

Flere anbefalinger

Det merkes på kroppen og hodet at jeg er i ferd med å avslutte 3,5 års utdannelse. Det er 11 dager til vi skal forsvare bacheloroppgaven, og før den tid skal vi rekke å formidle den både på skolen og på sykehuset vi har vært tilknyttet til. I tillegg har jeg konstant i bakhodet at jeg skal flytte hjem til Norge om 16 dager, og at jeg dermed må pakke sammen alt jeg ha samlet opp mens jeg har bodd der. Litt stress, med andre ord, og jeg finner ikke helt tiden til hverken å være kreativ, blogge eller følge med på andre blogger...
Resulatet av stress i mitt hode er at jeg ikke får sove når jeg legger meg om kvelden. Jeg kan ligge og vri meg i timesvis - før jeg skur på lyset, strekker meg ut etter boka jeg leser, og legger meg ned og nyter denne. Flere ganger den siste uken har jeg lest til klokka er over 03.00...
Jeg har lyst til å anbefale to bøker til dere der ute. De har absolutt ingenting med kreative aktiviteter og håndarbeid å gjøre, men ALT behover jo ikke handle om det...
Den første boka fikk jeg til jul av mamma og pappa. "Til Rolf - Tusen fine turer og én trist" er Cecile Skog sin bok til mannen Rolf, som døde på K2 i august 2008.




















Boka er skrevet av både Cecilie og andre turkamerater av Rolf. Jeg bestemte meg for at denne boka kun skal koseleses - altså bare et kapittel i ny og ne. På den  måten varer den lenger. Men det er vanskelig å legge den fra seg når man først har åpnet den. Jeg rives helt med av både bilder, beretninger og alle følelsene som overvelder meg. Noen av turene som skildres er til voldsom inspirasjon, mens de store ekspedisjonene bare egner seg for dagdømming for min del... Uansett så anbefaler jeg denne boka til alle dere som er litt, middels eller veldig glad i friluftsliv, til alle dere som liker å lese gode (og morsomme) historier og til alle dere som liker vakre bilder.

Den andre boka jeg leser - og er totalt hektet på - er Isprinsessen av Camilla Lackberg.



















Dette er den første i hennes krimbokserie om Erica Falck og Patrik Hedstrøm. Jeg har lest alle bøkene hennes i litt merkelig rekkefølge, men synes det er stor stas å endelig lese den første boka og få svar på hvordan det hele begynte... Camilla Lackberg skriver på en litt anderledes måte, og hun har en helt fantastisk evne til å gjøre slutten på hvert kapittel SÅ spennende at du bare MÅ lese ett kapittel til...

Nå MÅ jeg lese litt faglitteratur, forberede meg til formidling og lære meg alt jeg bør kunne til eksamen...også må jeg pakke og vaske litt - og muligens være litt kreativ...
God helg til dere alle!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar